maandag 24 maart 2014

Wakker geschud door de economische- en vertrouwenscrisis zoeken organisaties bewust en onbewust naar een nieuw evenwicht tussen menselijke en economische waarden.
Aan de hand van de eigen praktijkervaring, gesprekken met Marketingstrateeg Kees Klomp en verschillende managementdenkers waaronder Cor Hospes zijn er acht belangrijke maatschappelijke en commerciële trends te constateren.



1. Small is the new Big.
Bedrijven moeten leren zich te beperken. Matiging en focus is het devies. Dus geen ongebreidelde kwantitatieve groei, maar focus op kwalitatieve groei.
2. Werken en presteren vanuit kernwaarden
Vanuit intrinsieke waarden en kerncompetenties met passie en gedrevenheid, gecommitteerd en o.b.v. engagement, gericht op groei en ontwikkeling met verantwoordelijkheid en eigenaarschap.
3. Duurzaamheid heeft niet alleen te maken met milieu, technologie e.d. maar ook om sociaal maatschappelijke ontwikkelingen, werk en inkomen. Sociale innovatie,Flexibilisering en duurzame inzetbaarheid gaan hand in hand. 
4. De nieuwe betekeniseconomie
Het gaat over iets willen betekenen voor anderen en betekenis geven aan. Trendwatchers spreken in dit verband over de ‘Generation Generosity’ en over ‘Giving is the new getting’. 
5. De revolutie van eerlijkheid en authenticiteit
Kunstmatigheid, valse imago’s en opgepoetste jaarcijfers worden niet meer geaccepteerd. Alleen de waarheid telt nog. Vandaar het toenemend belang van authenticiteit en eerlijkheid. 
6. De kracht van kwetsbaarheid
Bedrijven moeten zich menselijk, kwetsbaar en transparant opstellen, anders worden ze onherroepelijk door de consument en maatschappij afgerekend. 
7. Kiezen van het juiste tempo. Sneller, sneller en nog sneller leidt alleen maar tot implosie en burn-out. Bedrijven, directies, managers en professionals moeten leren om te bezinnen.
8. De winst van commercieel idealisme: niet langer alleen maar eigen belang nastreven, maar sociaal ondernemen met oog voor anderen. De merken van de toekomst zijn verlichte merken. Het gaat daarbij om dienstbaarheid.

Door zich niet alleen bewust te zijn van deze ontwikkelingen maar door er vooral ook op in te spelen en maatregelen te nemen tot veranderen en aanpassen zien we organisaties en het daarbij horende "menselijk kapitaal" succesvolle ontwikkelingen doormaken.

vrijdag 14 maart 2014

Het INK-managementmodel is een managementmodel en is bedoeld voor organisaties om een zelfevaluatie uit te voeren.Hiermee kan de volwassenheid van de organisatie worden bepaald en kunnen verbeterpunten worden geïdentificeerd. Het model helpt organisaties te focussen op de gebieden, waar verbeteringen mogelijk zijn.


De visie achter het INK-managementmodel heeft betrekking op het continu streven naar het balanceren tussen diverse stakeholders van de organisatie, het balanceren tussen de resultaten en de inspanningen die daarop betrekking hebben en voortdurend werken aan (kwalitatieve) groei. Dit, om – in een veranderende omgeving met veranderende eisen en wensen – blijvend goede prestaties neer te zetten. En soms zijn daarbij meer dan wel minder fundamentele veranderingen nodig.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op voor een gratis scan.

maandag 3 februari 2014

Sommos staat voor het OMDENKEN omzetten in DOEN


TOPICS CONSULTING SOMMOS 


MARKETING-CONSULTING
  • Marketing-Audit
  • Portfolio Analysis
  • Efficiency Analysis
  • Brand consulting
  • Contribution Margin Analysis Assortment
  • Marketing Planning & Dialogue Marketing
  • Innovations management
  • Target group segmentation
  • Moderation pitch processes
  • Customer relationship management
  • Conception for acquisition of new customers
  • Customer retention programs
  • Strategies for mergers and acquisitions
   SALES CONSULTING
  • Audit
  • Sales process analysis
  • Market potential analysis
  • Distribution strategy
  • Multi channel strategy
  • Competition strategy
  • Strategy for opening up new channels distribution
  • Reorganisation of the company and operational organisation structure
  • Sales information systems
  • Sales planning process
  • Price-, margin- and condition analysis and strategy
  • Identification of sales partners
  • Outsourcing of field organisation
  • Sales controlling
  • Grey market control 
HUMAN RESOURCES DEVELOPMENT
  • Employee functional & potential analysis
  • Analysis of organisation, roles and function
  • Change management in view of management culture
  • Evaluation and salary systems
  • Systematic search and selection of executives
  • Training and seminars with focus on personal and functional development
  • Single and team coaching with focus on marketing and sales executives
PROJECT AND PROCESS MANAGEMENT
  • Take over of project management assignments
  • Interim management with focus on marketing and sales functions
  • Implementation of marketing and sales strategies
  • Coordination of various projects (program management)



 Strategisch Operationeel Management & Management Organisatie Support

http://sommos.nl   info@sommos.nl



maandag 20 januari 2014

Meer resultaat van uw activiteiten? = Effectiviteit X Competenties


Inspanningen moeten leiden tot resultaten. Individuele successen en teamsuccessen. Het resultaat (bijvoorbeeld de verkoop, de resultaten, de omzet e.d.) is de uitkomst van de combinatie van Effectiviteit (lees; inzet, kennis, dadendrang, omgang met klanten, etc.) vermenigvuldigt met Competenties (lees; kunde, vaardigheden, ervaring etc).

Competenties zijn specifieke, persoonsgebonden eigenschappen.Weet u over welke competenties u beschikt en waar u deze wilt versterken? Een handelwijze is 
effectief of doeltreffend als de betreffende inspanningen daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. 

Effectiviteit = Inhoud x Acceptatie (E = I x A). Weet u of u effectief bezig bent? Wilt u effectiever werken en beter samenwerken?

Informeer naar de maatwerk ondersteuning en/of begeleiding ter verkrijging van inzicht, ontwikkelen van uw organisatie en medewerkers en het bereiken van de beoogde resultaten!

woensdag 8 januari 2014

De vooruitzichten voor het MKB zijn in 2014 duidelijk positiever na de stevige krimp van 2% in 2013.


De groeikansen dient men dan wel zich toe te trekken en te converteren naar actie toewerkende naar het beoogde resultaat! De belangrijkste redenen van de afzetgroei zijn het aantrekken van de export, een toename van investeringen en een positievere consument. De exportgroei neemt toe door het aantrekken van de Europese economie. De investeringsbereidheid van het Nederlandse MKB neemt toe door het verbeterende afzetperspectief. De omslag in de Nederlandse woningmarkt zal leiden tot een positieve impuls van de consumentenbestedingen.

Met pro-actief groei beleid gericht op commerciële innovatie en duurzaamheid klant relatie ontwikkeling vanuit solution sales en connected marketing aanpak kunnen de kansen die zich nu voordoen, hoe beperkt deze vooralsnog moge zijn, geconverteerd worden naar resultaat.

De groeikansen dient men dan wel zich toe te trekken en te converteren naar actie toewerkende naar het beoogde resultaat! De belangrijkste redenen van de afzetgroei zijn het aantrekken van de export, een toename van investeringen en een positievere consument. De exportgroei neemt toe door het aantrekken van de Europese economie. Dat betekent dus multi culturele en linguele kennis om nieuwe markten en niches aan te boren.De investeringsbereidheid van het Nederlandse MKB neemt toe door het verbeterende afzetperspectief. Er zweeft voldoende geld boven de markt, met goed onderbouwde plannen is het geld beschikbaar. De omslag in de Nederlandse woningmarkt zal leiden tot een positieve impuls van de consumentenbestedingen. Vertrouwen opbouwen via customer referrals en retention programming is onderdeel van connected marketing.

Met pro-actief groei beleid gericht op deze commerciële innovatie en duurzaamheid (commercieel groeimodel) in klant relatie ontwikkeling vanuit solution sales en connected marketing kunnen de kansen die zich nu voordoen, hoe beperkt deze vooralsnog moge zijn, geconverteerd worden naar resultaat. Doet u dit niet dan wordt u ingehaald door uw concurrent en verliest u de strijd.

Soms is de bestaande organisatie/team niet voldoende om deze kansen te zien en te converteren en is een andere doorbraak op korte termijn nodig. In andere gevallen zit de organisatie vast in starre denkbeelden en is een frisse blik van buiten wenselijk.Ook naar markten die nu ogenschijnlijk onbereikbaar neigen. 

In deze situaties kan SOMMOS een waardevolle rol vervullen.

De opdracht aan SOMMOS is een bijzondere opdracht die tot doel heeft een blijvende verbetering in de groei te bewerkstelligen en in de organisatie door te voeren. Bij veranderingen is het voordeel door inschakeling van SOMMOS de niet  historische verbondenheid (lees beperkingen/blindheid)  met de geschiedenis van de organisatie, de mensen en andere belemmerende factoren. Het is daarom gemakkelijker een kanteling te bewerkstelligen naar pro-activiteit, moeilijke beslissingen kunnen nemen, nieuwe activiteiten implementeren en mee helpen uit voeren. 

" Ondernemerschap " van ieder teamlid binnen de onderneming door het vervullen van functie en rollen o.b.v. mede verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Na de interventie door SOMMOS kan de organisatie weer op eigen kracht verder op het nieuwe of hogere evolutionaire pad. SOMMOS maakt zich mede eigenaar van het vraagstuk en neemt mede verantwoordelijkheid in het beoogde resultaat. De impact van ons werk is minimaal 5 maal uw inleg, onze garantie op resultaat! 

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met Mario Kruysse.


donderdag 2 januari 2014

2014, year of the reversal! Are you ready to pull and convert new opportunities?  Ask yourself if your organization is fit for new market challenges? Is your organization fit for your people? Is your people fit for your organization? And ask yourself: are you ready to transform from hierarchical management to facilitating professionals and maximize opportunities? We will help you change, develop and grow in order to make 2014 an outstanding year!! Best wishes.

donderdag 10 oktober 2013

Solution Selling Methodiek


Solution selling is meer dan alleen "adviserend verkopen". I.p.v. een product te verkopen gaat het juist om in staat te zijn de waarde van de oplossing door dat product voor een potentiële klant te bewijzen.

• "Hoe kopers kopen" en hoe verkoopactiviteiten daarmee in pas kunnen lopen
• Het verschil tussen opportunity’s vanuit een situatie van "latent probleem" en vanuit een "bestaande visie"
• Het doen van effectief onderzoek vooraf en planning
• Stimuleren van interesse en de prospect overtuigen van geloofwaardigheid
• De koper laten toegeven wat de problemen zijn
• Het voeren van een "adviserende" dialoog, die de sterke punten in uw aanbod in de schijnwerpers zet
• Het verkrijgen van toegang tot "beslissingsmacht"
• Het effectief kwalificeren en diskwalificeren van opportunity’s op basis van objectieve criteria
• Beter controleren en uitvoeren van verkoopcycli
• Het verbeteren van de kansen om opportunity’s in zwaar competitieve situaties te winnen
• Het verkorten van verkoopcycli en het voorkomen van "geen beslissing"
• Het leveren van het juiste bewijs en zorgvuldig omgaan met interne project ondersteuning
• Het onderhandelen van stappen die zullen leiden tot het afronden van de verkoopcyclus


Wilt u meer weten hoe deze methodiek leidt tot betere resultaten en hoe dit in te zetten in uw organisatie, profit of non profit? Graag ben ik als senior professional daar behulpzaam bij, zowel in het uitzetten van de strategie als mede verantwoordelijk in de uitvoering. Anderzijds kan ook een workshop plaatsvinden: De Solution Selling workshop is een eenvoudige manier om kleinere verkoopteams, nieuwe verkoop medewerkers toch kennis te laten maken met de methode. Deze interactieve workshop kan zowel in house als extern. Alle materiaal wordt aan de deelnemers ter beschikking gesteld en zal niet alleen verkopers maar organisatie medewerkers (ambassadeurs van de organisatie) helpen om in hun eigen cycli dicht tegen het koopproces van de klant aan te leunen. Wij betrekken alle deelnemers in een levendige discussie, presentaties, rollenspellen en individuele oefeningen.

Meer weten? Neem contact op met Mario Kruijsse, eigenaar S O M en Managing Partner van Adsom.