Big used to matter. Big meant economies of scale. Mass production and efficiency, volume, numbers and above break even...it's all about value!!! Value was added in ways that big organizations were good at.Big manufacturing, widespread distribution,huge sales force, etc.Big planes were better than small ones, because they were faster and more efficient. Get Big Fast was the motto for startups, because big companies can go public and get more access to capital and use that capital to get even bigger. Remember World On Line, TheGlobe.com,eToys.com and many others..they raised millions within short time but failed even quicker.Today, little companies often make more money than big companies. Little jets are way faster (door to door) than big ones. Big accounting and consultancy firms were the place to go to get audited if you were a big company, because a big accounting firm could be trusted. Big law firms were the place to find the right lawyer, because big law firms were a one-stop shop. But look what is going on at e.g.KPMG? What can one learn by what happened to Bram Moszkowicz? And many other examples we can refer too!?No, today it is more all about the small than big. Small is the new big because small gives you the flexibility to change the business model when your competition changes theirs.A small law or consultancy or accounting firm or ad agency is succeeding because they’re good, not because they’re big. So smart small companies are happy to hire them.A small restaurant has an owner who greets you by name.That is were the difference is and will be made.And in todays world competition is heavy, differences are small...so we say, do sweat the small stuff as it is all about the small stuff.It is all about "slight edges" Are you ready to face the challenge and find out what makes the difference in your future? Get connected to the solutions you need by allowing us the honor of aiding, coaching and/or managing key services for best success!!!
vrijdag 30 mei 2014
dinsdag 20 mei 2014
Confidence Rising Among European SME's
Economic budding spring!? The first quarter was a trial by the prevailing economic climate, now is it smart to anticipate and address on these circumstances! Entrepreneurship in the new reality in necessary to exploit opportunities through the inclusion of specific expertise, knowledge and skills, and temporary additional capacity leading to convert growth opportunities on a pan-European level!
source eu capex barometer
dinsdag 13 mei 2014
"Commercial Innovation"
"Our collaboration focused on (commercial) innovation is characterized by a combination of a pragmatic reorientation, practical approach, focus and result drivenness and persistence"!!! Is this not what we love to hear from our clients and customers? Change, instigated by internal movements or external (macro economical) circumstances, is coherent to the transition that society, markets and people are going true and are making to new stages of development. New stages that require very different needs, characteristics and capabilities.
http://SOMMOS.nl/en
http://SOMMOS.nl/en
vrijdag 2 mei 2014
Inspiratie en komen tot ongelooflijk resultaat!?
Er zijn nog wel eens professionals, managers en ondernemers die inspiratie zoeken om
hun plannen, of de organisatie op een hoger plan te zetten . Hoe werkt dat eigenlijk ?
Een recent goed voorbeeld vind ik coach
Ron Jans, die zijn team onrealistisch laat presteren. Door zijn spelers
te laten geloven dat het onmogelijke mogelijk is. Het mooie van dit
voorbeeld is de beker triomf van PEC Zwolle.
Wekenlang pompte Jans beetje voor beetje de adrealine in zijn selectie met de focus hoe je Ajax het meeste pijn kan doen. Opvallend was ook dat hij het nooit over verliezen had of de underdog uitstraalde. Daarmede telegrafeerde hij weer extra vertrouwen richting zijn selectie. Dan de afronding. Die videoclips, enkele uren voor de aftrap van kinderen en familieleden vol inlevingsvermogen en timing. Dat paste helemaal in het patroon van deze manager die zowel voor,tijdens als na de finale volkomen in evenwicht was.
Wekenlang pompte Jans beetje voor beetje de adrealine in zijn selectie met de focus hoe je Ajax het meeste pijn kan doen. Opvallend was ook dat hij het nooit over verliezen had of de underdog uitstraalde. Daarmede telegrafeerde hij weer extra vertrouwen richting zijn selectie. Dan de afronding. Die videoclips, enkele uren voor de aftrap van kinderen en familieleden vol inlevingsvermogen en timing. Dat paste helemaal in het patroon van deze manager die zowel voor,tijdens als na de finale volkomen in evenwicht was.
Geïnspireerd raken kan ook door successen als
facebook en whatsapp, die hun bedenkers in korte tijd miljardair
maakten, en wordt een start-up beginnen populair met Mark Zuckerberg als
ultiem rolmodel. Ook Nederland heeft inspirerende successen: Er ontstaan links en rechts netwerken van bedrijfjes die zich bezighouden met ontwerpen.
In Leiden is dat biotechnologie, dankzij de
universiteit. In Eindhoven hightech, door aanwezigheid van Philips en
ASML. Doordat bedrijven op een kluitje zitten en dat geldt zowel voor
gevestigde bedrijven als ook voor start-ups, ontstaat
kruisbestuiving. Een bedrijf beginnen is in tien jaar compleet
veranderd. Ondernemingsplannen van twintig kantjes met kosten- en winst
ramingen raken uit.De crowdfundmarkt en het ontstaan van start-ups is er dan ook een van inspiratie van de bovenste plank.
Wil jij een nieuwe uitdaging aangaan of zelfstandig worden? Als je geïnspireerd raakt is
het goed om bijv. te overwegen een start-up te beginnen. Maar wie graag
risico’s neemt of rijk wil worden is nog niet per definitie geschikt om
ondernemer te worden. Eerder gaat het om eigenwijsheid, dadendrang, en
de bereidheid van fouten te leren. Maar ook het creëren en zien van kansen en de conversie ervan.
SOMMOS (i.s.m. Adsom) biedt een passend traject ter ondersteuning bij de besluitvorming al
of niet een nieuwe uitdaging dan wel start-up te beginnen.En als jij
begint helpen wij met het realiseren van de plannen. Zo heeft al
menigeen een succesvolle toekomst gerealiseerd.
Laat je inspireren, neem contact op voor een afspraak en gebruik de uitkomst van ons onderzoek als beslissingshefboom.
woensdag 30 april 2014
Sturen bij verandering, ondernemen versus managen
Zonder
ondernemers en energieke en ondernemende medewerkers is
het in de huidige economie moeilijk om te overleven. Succes
voor een organisatie hangt nauw samen met de wil te
investeren in resultaat gedreven medewerkers en hun DNA. Hoe krijgt
een team deze winnaarsmentaliteit ?
Mensen naar
huis sturen omdat de crisis maar geen opleving biedt vinden wij geen
oplossing, ook niet dat ondernemingen aan hun werknemers vragen een lagere
functie te accepteren. Natuurlijk is kostenbeheersing en- reductie
een voor de hand liggende manier om de financiële positie te
handhaven of te verbeteren. Maar de volgende stap is dan aan de functionele
teruggang ook een lager salaris te koppelen(demotie).
Deze demotie is
een onderwerp dat hier en daar druk besproken wordt, maar maatschappelijk toch
controversieel. Het is een crisisonderwerp, dat in tijden van economische
voorspoed niet meer leek te bestaan. In veruit de meeste collectieve
arbeidsovereenkomsten komt demotie (nog) niet voor. Dat is begrijpelijk
want vakbonden die cao s afsluiten zien demotie niet als een
arbeidsvoorwaarde waar hun leden warm voor lopen.
Wij zien meer
in een taak voor bestuurders en managers om zich te willen
verdiepen in voorop te gaan bij verandering en die laten zien negatieve
gedragspatronen te kunnen doorbreken. Inspirerend leidinggeven is
van groot belang om de broodnodige omslag te maken met vitale
ketensamenwerking en duurzame inzetbaarheid.
ONDERNEMER
VERSUS MANAGER.
Het verschil
tussen ondernemer en manager is dan ook dat de eerste banen schept en de
tweede banen vernietigt. De ondernemer werkt met zijn
eigen vermogen, de manager met andermans geld. Stijging van het
aantal banen in Nederland is de laatste 20 jaar helemaal te danken
aan het MKB. Grote bedrijven hebben het werk alleen maar naar het buitenland
verplaatst.
LOONSOMRENDEMENT.
Bij de
voorbereiding op verbetering is het van belang dat een manager ten
minste weet wat de verhouding is van de getallen, tussen kosten en
opbrengsten per medewerker. Dat geldt in de eerste plaats voor zijn eigen
functie. Dat vraagt kritische aandacht want wanneer een manager
niet weet wat de verhouding is , kan er ook niet gestuurd worden op
output en productiviteit.
Het is jammer
dat er nog zoveel managers zijn die niet kunnen uitrekenen wat hun
individuele bijdrage is aan het financiële resultaat. Resultaatgericht
monitoren en sturen op meer output levert ook direct een sterke positie
op in ketensamenwerking, en dat bevordert weer duurzame inzetbaarheid en
outcome voor mens en maatschappij.
vrijdag 11 april 2014
Planmatig anticiperen geeft richting aan structureel proces!
Groei en Ontwikkeling regisseren en controleren |
Modern geleide organisaties verzekeren zich van specialisten adviseurs. Omdat zij – onafhankelijk en onbevooroordeeld - in staat zijn sterkte en zwakke stellingen te onder-kennen.
In de organisatie van hun opdracht-gever en in het krachtenveld daar-buiten. Zakelijke analyse van de krachtsverhoudingen vormt de basis van een succes-gericht toekomst traject.
SOMMOS komt vanuit de integrale benadering snel tot de kern. Op basis van verkregen inzicht toewerkende van advies naar uitvoering.
Adviezen staan daarom niet op zichzelf als autonoom gegeven. Gewenste transities vereisen immers een zorgvuldige implementatie. Het mede helpen bepalen van de koers en vooral ook de begeleiding bij de realisatie van de gekozen opties leidt tot ontwikkeling, groei en waarde creatie. Zowel voor individu als organisatie. Meer weten? Zie www.sommos.nl Associate partner van Adsom.nl en SparklesHRdiensten.nl
maandag 24 maart 2014
Wakker geschud door de economische- en vertrouwenscrisis zoeken organisaties bewust en onbewust naar een nieuw evenwicht tussen menselijke en economische waarden.
Aan de hand van de eigen praktijkervaring, gesprekken met Marketingstrateeg Kees Klomp en verschillende managementdenkers waaronder Cor Hospes zijn er acht belangrijke maatschappelijke en commerciële trends te constateren.
1. Small is the new Big.
Bedrijven moeten leren zich te beperken. Matiging en focus is het devies. Dus geen ongebreidelde kwantitatieve groei, maar focus op kwalitatieve groei.
Bedrijven moeten leren zich te beperken. Matiging en focus is het devies. Dus geen ongebreidelde kwantitatieve groei, maar focus op kwalitatieve groei.
2. Werken en presteren vanuit kernwaarden
Vanuit intrinsieke waarden en kerncompetenties met passie en gedrevenheid, gecommitteerd en o.b.v. engagement, gericht op groei en ontwikkeling met verantwoordelijkheid en eigenaarschap.
Vanuit intrinsieke waarden en kerncompetenties met passie en gedrevenheid, gecommitteerd en o.b.v. engagement, gericht op groei en ontwikkeling met verantwoordelijkheid en eigenaarschap.
3. Duurzaamheid heeft niet alleen te maken met milieu, technologie e.d. maar ook om sociaal maatschappelijke ontwikkelingen, werk en inkomen. Sociale innovatie,Flexibilisering en duurzame inzetbaarheid gaan hand in hand.
4. De nieuwe betekeniseconomie
Het gaat over iets willen betekenen voor anderen en betekenis geven aan. Trendwatchers spreken in dit verband over de ‘Generation Generosity’ en over ‘Giving is the new getting’.
Het gaat over iets willen betekenen voor anderen en betekenis geven aan. Trendwatchers spreken in dit verband over de ‘Generation Generosity’ en over ‘Giving is the new getting’.
5. De revolutie van eerlijkheid en authenticiteit
Kunstmatigheid, valse imago’s en opgepoetste jaarcijfers worden niet meer geaccepteerd. Alleen de waarheid telt nog. Vandaar het toenemend belang van authenticiteit en eerlijkheid.
Kunstmatigheid, valse imago’s en opgepoetste jaarcijfers worden niet meer geaccepteerd. Alleen de waarheid telt nog. Vandaar het toenemend belang van authenticiteit en eerlijkheid.
6. De kracht van kwetsbaarheid
Bedrijven moeten zich menselijk, kwetsbaar en transparant opstellen, anders worden ze onherroepelijk door de consument en maatschappij afgerekend.
Bedrijven moeten zich menselijk, kwetsbaar en transparant opstellen, anders worden ze onherroepelijk door de consument en maatschappij afgerekend.
7. Kiezen van het juiste tempo. Sneller, sneller en nog sneller leidt alleen maar tot implosie en burn-out. Bedrijven, directies, managers en professionals moeten leren om te bezinnen.
8. De winst van commercieel idealisme: niet langer alleen maar eigen belang nastreven, maar sociaal ondernemen met oog voor anderen. De merken van de toekomst zijn verlichte merken. Het gaat daarbij om dienstbaarheid.
Door zich niet alleen bewust te zijn van deze ontwikkelingen maar door er vooral ook op in te spelen en maatregelen te nemen tot veranderen en aanpassen zien we organisaties en het daarbij horende "menselijk kapitaal" succesvolle ontwikkelingen doormaken.
Abonneren op:
Posts (Atom)