woensdag 8 januari 2014

De vooruitzichten voor het MKB zijn in 2014 duidelijk positiever na de stevige krimp van 2% in 2013.


De groeikansen dient men dan wel zich toe te trekken en te converteren naar actie toewerkende naar het beoogde resultaat! De belangrijkste redenen van de afzetgroei zijn het aantrekken van de export, een toename van investeringen en een positievere consument. De exportgroei neemt toe door het aantrekken van de Europese economie. De investeringsbereidheid van het Nederlandse MKB neemt toe door het verbeterende afzetperspectief. De omslag in de Nederlandse woningmarkt zal leiden tot een positieve impuls van de consumentenbestedingen.

Met pro-actief groei beleid gericht op commerciële innovatie en duurzaamheid klant relatie ontwikkeling vanuit solution sales en connected marketing aanpak kunnen de kansen die zich nu voordoen, hoe beperkt deze vooralsnog moge zijn, geconverteerd worden naar resultaat.

De groeikansen dient men dan wel zich toe te trekken en te converteren naar actie toewerkende naar het beoogde resultaat! De belangrijkste redenen van de afzetgroei zijn het aantrekken van de export, een toename van investeringen en een positievere consument. De exportgroei neemt toe door het aantrekken van de Europese economie. Dat betekent dus multi culturele en linguele kennis om nieuwe markten en niches aan te boren.De investeringsbereidheid van het Nederlandse MKB neemt toe door het verbeterende afzetperspectief. Er zweeft voldoende geld boven de markt, met goed onderbouwde plannen is het geld beschikbaar. De omslag in de Nederlandse woningmarkt zal leiden tot een positieve impuls van de consumentenbestedingen. Vertrouwen opbouwen via customer referrals en retention programming is onderdeel van connected marketing.

Met pro-actief groei beleid gericht op deze commerciële innovatie en duurzaamheid (commercieel groeimodel) in klant relatie ontwikkeling vanuit solution sales en connected marketing kunnen de kansen die zich nu voordoen, hoe beperkt deze vooralsnog moge zijn, geconverteerd worden naar resultaat. Doet u dit niet dan wordt u ingehaald door uw concurrent en verliest u de strijd.

Soms is de bestaande organisatie/team niet voldoende om deze kansen te zien en te converteren en is een andere doorbraak op korte termijn nodig. In andere gevallen zit de organisatie vast in starre denkbeelden en is een frisse blik van buiten wenselijk.Ook naar markten die nu ogenschijnlijk onbereikbaar neigen. 

In deze situaties kan SOMMOS een waardevolle rol vervullen.

De opdracht aan SOMMOS is een bijzondere opdracht die tot doel heeft een blijvende verbetering in de groei te bewerkstelligen en in de organisatie door te voeren. Bij veranderingen is het voordeel door inschakeling van SOMMOS de niet  historische verbondenheid (lees beperkingen/blindheid)  met de geschiedenis van de organisatie, de mensen en andere belemmerende factoren. Het is daarom gemakkelijker een kanteling te bewerkstelligen naar pro-activiteit, moeilijke beslissingen kunnen nemen, nieuwe activiteiten implementeren en mee helpen uit voeren. 

" Ondernemerschap " van ieder teamlid binnen de onderneming door het vervullen van functie en rollen o.b.v. mede verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Na de interventie door SOMMOS kan de organisatie weer op eigen kracht verder op het nieuwe of hogere evolutionaire pad. SOMMOS maakt zich mede eigenaar van het vraagstuk en neemt mede verantwoordelijkheid in het beoogde resultaat. De impact van ons werk is minimaal 5 maal uw inleg, onze garantie op resultaat! 

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met Mario Kruysse.


donderdag 2 januari 2014

2014, year of the reversal! Are you ready to pull and convert new opportunities?  Ask yourself if your organization is fit for new market challenges? Is your organization fit for your people? Is your people fit for your organization? And ask yourself: are you ready to transform from hierarchical management to facilitating professionals and maximize opportunities? We will help you change, develop and grow in order to make 2014 an outstanding year!! Best wishes.

donderdag 10 oktober 2013

Solution Selling Methodiek


Solution selling is meer dan alleen "adviserend verkopen". I.p.v. een product te verkopen gaat het juist om in staat te zijn de waarde van de oplossing door dat product voor een potentiële klant te bewijzen.

• "Hoe kopers kopen" en hoe verkoopactiviteiten daarmee in pas kunnen lopen
• Het verschil tussen opportunity’s vanuit een situatie van "latent probleem" en vanuit een "bestaande visie"
• Het doen van effectief onderzoek vooraf en planning
• Stimuleren van interesse en de prospect overtuigen van geloofwaardigheid
• De koper laten toegeven wat de problemen zijn
• Het voeren van een "adviserende" dialoog, die de sterke punten in uw aanbod in de schijnwerpers zet
• Het verkrijgen van toegang tot "beslissingsmacht"
• Het effectief kwalificeren en diskwalificeren van opportunity’s op basis van objectieve criteria
• Beter controleren en uitvoeren van verkoopcycli
• Het verbeteren van de kansen om opportunity’s in zwaar competitieve situaties te winnen
• Het verkorten van verkoopcycli en het voorkomen van "geen beslissing"
• Het leveren van het juiste bewijs en zorgvuldig omgaan met interne project ondersteuning
• Het onderhandelen van stappen die zullen leiden tot het afronden van de verkoopcyclus


Wilt u meer weten hoe deze methodiek leidt tot betere resultaten en hoe dit in te zetten in uw organisatie, profit of non profit? Graag ben ik als senior professional daar behulpzaam bij, zowel in het uitzetten van de strategie als mede verantwoordelijk in de uitvoering. Anderzijds kan ook een workshop plaatsvinden: De Solution Selling workshop is een eenvoudige manier om kleinere verkoopteams, nieuwe verkoop medewerkers toch kennis te laten maken met de methode. Deze interactieve workshop kan zowel in house als extern. Alle materiaal wordt aan de deelnemers ter beschikking gesteld en zal niet alleen verkopers maar organisatie medewerkers (ambassadeurs van de organisatie) helpen om in hun eigen cycli dicht tegen het koopproces van de klant aan te leunen. Wij betrekken alle deelnemers in een levendige discussie, presentaties, rollenspellen en individuele oefeningen.

Meer weten? Neem contact op met Mario Kruijsse, eigenaar S O M en Managing Partner van Adsom.

woensdag 9 oktober 2013

Connected Marketing & Development

WAT IS CONNECTED MARKETING

Strategie en scenario gericht op verbeterde afstemming, samenwerking en versterkende effecten en reputatie.

Het volstaat niet meer om draagvlak te realiseren met de traditionele marketing mix, producten, diensten, service en communicatie. Om je te onderscheiden, is het nodig om zorgvuldige afstemming te bereiken tussen je visie en alle elementen die de samenhang vormen voor beoogde effecten. Bijv. ook de manier waarop stakeholders zich daarbij betrokken voelen. Tussen je positionering en de wijze waarop je maatschappelijke meerwaarde betekenisvol maakt. Tussen je huisstijl en je interne en externe communicatie en de middelen die je kiest, online en offline.

Eenduidigheid, herkenbaarheid, transparantie en consistentie zijn des te belangrijker in een tijd waarin ongewenste beelden en oorde­len de opgebouwde reputatie en integriteit kunnen dwarsbomen. De kunst is dus om ervoor te zorgen dat medewerkers, managers en bestuurders zich waardencongruent gedragen.

Dankzij ‘connected marketing & development ’ is een integrale benadering nu binnen handbereik en breng je strategie, organisatie, marketing en communicatiebeleid op een inzichtelijke manier bij elkaar. Om in te kunnen spelen op de snel veranderende omstandigheden is het zaak om van stakeholders merkwerkers te maken, net zozeer als het belangrijk is dat klanten fans worden, die mee gaan denken over innovatie.

" Connected" betekent dat iedereen vanuit committent, loyaliteit en talent bijdraagt en waarde creëert voor elkaar en de organisatie. Samen bouwen aan een nieuwe werkelijkheid geeft een andere energie dan elke dag bezig zijn taken uit te voeren.

Wie intrinsiek gemotiveerd is, zal effectiever bijdragen aan het beoogde resultaat. Dergelijke processen vragen aandacht en training en dienen ondersteund te worden door de juiste faciliteiten en tools, onder andere op het gebied van nieuwe media en online communities.

In plaats van sturing door regels en procedures wordt deze werkwijze gekenmerkt door vertrouwen waarin o.a. sociale media ervoor zorgen dat uniformiteit in boodschap wordt bereikt, mensen met elkaar het gesprek aangaan, een betekenisvolle dialoog hebben over datgene wat ertoe doet en over de resultaten die je samen wil bereiken.

Wij-gevoel, betrokkenheid en samenhang versterken wordt nog lastiger als medewerkers verspreid over verschillende locaties zitten. Hoe stroomlijn je dan processen en zorg je voor uniformiteit in boodschap, uitstraling en ervaringen?

Onderdeel van connected marketing is een online presence, dat kenmerken in zich verenigt van een corporate website met geïnte­greerde Facebook en Linkedin functies, waarop actieve uitwisseling mogelijk is, dat aansluit op behoeften van transparantie en dat uitnodigt tot interactie en dialoog. Bovendien is het mogelijk om elke stap in het proces nauwkeurig te monitoren en bij te sturen, zodat afstemming tussen boodschap en interpretatie is gewaarborgd.
Het connected communicatie platform draagt door zijn integrale invulling bij aan het versterken van ‘waardenvol’ gedrag en het eenduidig uitdragen van de gezamenlijke visie. Het resultaat is dat interne trots, merkreputatie en merkvoorkeur worden verbeterd bij bestaande en potentiële medewerkers, bij klanten en andere belangengroepen.

Meer weten over connected marketingstrategie, plan van aanpak en (online) tools? Neem contact op met Mario Kruysse


Associate partner van http://www.adsom.nl

vrijdag 27 september 2013

Veranderingen vanzelfsprekend, onderkenning van urgentie, twijfel en onzekerheid bedreigend voor de business !?


Meer dan ooit vormt twijfel en onzekerheid de grootste bedreiging van het zakenleven. Veel onzekere factoren maken dat terughoudendheid optreedt. Maar veranderingen blijven vanzelfsprekend. Hoe we daarop inspelen zal uiteindelijk doorslaggevend zijn voor succes of aan de basis liggen van zakelijke rampspoed.  
1. Onderkenning mate van urgentie/Traagheid? Niet praten maar doen. Eindeloze sessies van bespreken en afspreken hoe, wat waar en wanneer om daarover dan weer afspraken te maken om het gaan bespreken...Eigenaarschap, mede verantwoordelijkheid en daadkracht betekent inspelen op de actualiteit...de verandering, de nieuwe realiteit. Snelheid is het nieuwste competitieve wapen.
2. Innovatief vermogen? Wat er in diverse lagen van de organisatie leeft is niet of onvoldoende transparant.Het informatiseringstijdperk heeft ervoor gezorgd dat kennis toegankelijk is voor en iedereen gelijktijdig bereikt. De innovatie van vandaag is morgen voorbijgestreefd. Omdat deze trend de drempelvrees in de meeste sectoren heeft verlaagd, jagen steeds meer producenten dezelfde klanten na. Prijsdeflatie wordt onvermijdelijk. De enige manier om aan de massa te ontsnappen is innovatie.
3. Concreet? Abstract.  Vroeger kochten we zaken, vandaag kopen we ideeën en concepten. Wie de aandacht van de klant wil, moet die klant dus begrijpen: zijn motivaties en zijn gevoelens. Producten moeten in functie van die emoties worden ontwikkeld.
4. Small is the new big? Massa versus nichemarkt. De oude leuze luidt "overspoel en bid", de nieuwe luidt ‘focus, focus, focus'. Hoe beter je je doelgroep kent en bewerkt, hoe groter de kans dat je die doelgroep verleidt en behoudt.
5. Maatwerk/Standaardisering? Op maat gemaakt. Henry Ford's aanbod luidde ‘elke kleur kan zolang het zwart is'. Die leuze is nu vervangen door ‘elke wagen die ik wil'. Klanten willen zich kunnen onderscheiden. En ze verwachten dat jij daarvoor zorgt.
6. Appearance/branding:functionaliteit? Mode. Er was een tijd dat mensen met tennispantoffels gingen joggen. Toen kwamen de high-tech sportschoenen op de markt. Nike, New Balance, en Adidas hebben schoenen ontwikkeld in functie van maximale steun, die de kans op blessures verminderen en je voeten koel houden. Deze bedrijven zijn vandaag verwikkeld in een designoorlog.
7. Synergie?  Bedrijven trachtten tot voor kort om zowat elke stap van de waardeketen  te beheersen. Ze hadden grondstoffen, deden zelf het design van hun producten, maakten alle componenten, deden de assemblage en de verkoop. Ook de dienst-na-verkoop hadden ze in eigen beheer. Vandaag wordt er meer uitbesteed en met concullega's samengewerkt dan ooit tevoren. Samen werken dus!
8. Solution sales? Advies. De topverkoper van gisteren was een ‘hard seller'; hij ging er prat op ijs aan eskimo's te verkopen. Vandaag kan je een consument niet langer bedotten. Verkoopspraatjes hebben plaats gemaakt voor een dialoog met de klant en het verkrijgen van waardevolle informatie. De verkoper is een raadgever geworden die klanten adviseert bij hun aankoopbeslissingen en vergelijkingen met de producten van de consument niet schuwt.
9. Retention programming? Relaties opbouwen. De meeste bedrijven gaan van klant tot klant en proberen één bestelling per keer binnen te halen. Ze vergeten dat ‘herhaalverkopen' aan dezelfde klant de lucratiefste zijn.  Dit betekent dat ze telkens opnieuw van nul moeten starten . Winnaars werken aan langdurige relaties.
10. Connected marketing en Loyaliteit?  Consumenten hadden respect voor de bedrijven waar ze kochten. Merkverbondenheid. Die tijd is voorbij. De hedendaagse klant is druk, vluchtig en zeer goed geïnformeerd. Voorstellen moeten dus vlijmscherp zijn. De gehele organisatie moet  de klant centraal stellen. Communicatie is daarbij geen eenrichting verkeer maar een interactief dialoog door de gehele kolom en met alle stakeholders.

dinsdag 17 september 2013

Na de interventie door de interim-manager kan de organisatie weer op eigen kracht verder op het nieuwe of hogere evolutionaire pad.



Succesvolle moderne organisaties maken gebruik van de motivatie en intelligentie van het individu (‘zelfsturing’) en de kracht van onderlinge afstemming op basis van het gemeenschappelijk doel (‘zelforganisatie’). Daardoor hebben deze organisaties veel minder managers nodig. Toch is in sommige situaties de inzet van een interim-manager zinvol of noodzakelijk.
De ontwikkeling van moderne organisaties is een proces van continue prestatieverbetering. Door de kracht van zelfsturing en zelforganisatie kunnen medewerkers zelf producten en processen verbeteren doordat zij leren van eigen fouten en door directe contacten met klanten. Soms is deze evolutionaire ontwikkeling echter niet voldoende en is een revolutionaire doorbraak op korte termijn nodig. In andere gevallen zit de organisatie vast in starre denkbeelden en is een frisse blik van buiten nodig. In deze situaties kan een interim-manager een waardevolle rol vervullen.
Een goede definitie van interim-management is: tijdelijk lijnmanagement met een bijzondere opdracht die tot doel heeft een blijvende verbetering in de organisatie door te voeren. Interim-managers hebben bij ingrijpende veranderingen het voordeel dat ze niet verbonden zijn met de geschiedenis van de organisatie en daarom gemakkelijker moeilijke beslissingen kunnen nemen.Na de interventie door de interim-manager kan de organisatie weer op eigen kracht verder op het nieuwe of hogere evolutionaire pad.

Meer weten: neem contact met Mario Kruijsse voor een vrijblijvend gesprek en zie Adsom Interim.

maandag 16 september 2013

Voorgeschiedenis van een winnend eindspel!

Organisaties (en professionals) met verantwoorde ambitie zetten nu lijnen uit voor hun positie op midden- en lagere termijn. Want zonder intelligente strategie is de toekomst ongewis en nauwelijks beheersbaar.

Van belang is conditie-onderzoek van de eigen organisatie (of carriere)  en vroegtijdig de sterkten en zwakten in beeld brengen om deze vervolgens te combineren met externe onderzoeksgegevens omtrent bedreigingen en kansen in de markt. De combinatie van in- en externe factoren bevat de beleidsinformatie nodig voor het kiezen en formuleren van verantwoorde strategieën.

In de hitte van de strijd om te overleven gebeurt dit onvoldoende en dreigt men voortdurend weg te zakken in het drijfzand van subjectieve analyse die eenvoudigweg kan uitmonden in een fataal moment van blindheid. Door als secondant en externe deskundige op afstand te analyseren, ontdaan van emotionele betrokkenheid worden de gevaren van een tunnel blik ontweken.

Secondanten zijn immers insiders die als "objectiverende factoren" van buiten naar binnen kijken en daarmee een bijdrage leveren aan het wegnemen van belemmeringen en het vergroten van kansen op succes.

"Aan jonge managers kan een reeks van verschillende eisen worden gesteld, maar aan een belangrijke eis moeten ze in elk geval kunnen voldoen: ze moeten vernieuwingen actief op gang kunnen brengen en zichzelf en de organisatie daarbij ambitieuze doelen stellen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Nog te veel managers laten hun organisaties doen wat ze gisteren en de jaren daarvoor deden. Gericht op het doorvoeren van bezuinigingen en besparingen, krimp gericht op kostenbeheersing is veelal noodzakelijk maar heeft grenzen. Men is teveel op het verleden gericht.

Meer weten, neem vrijblijvend contact voor een kennismaking en inventarisatie gesprek.