zaterdag 7 januari 2017

Disruptie: Zijn organisaties, werkgevers en de beroepsbevolking voldoende voorbereid op de toekomst?


In hoge mate zetten innovatieve ontwikkelingen zich versneld door. Traditionele organisaties, werkgevers en werknemers moeten zichzelf opnieuw gaan uitvinden om mee te blijven doen in de het nieuwe tijdsperk van de 4de industrieel technologische revolutie. Ontwikkelingen die disruptief zijn. 

Industrieën/sectoren die verdwijnen waarvoor andere in de plaats komen, marktbehoeften veranderen, bepaalde banen verdwijnen waarvoor nieuw in de plaats komen, werk wat verandert, etc. etc. Disruptieve ontwikkeling vereist strategie- organisatie- en persoonlijke ontwikkeling, scenario planning en adequate uitvoering ter voorbereiding op de "nieuwe" toekomst.

Voorafgaand het jaar 2000 was Kodak marktleider een prominente wereldspeler waar maar liefst 170.000 werknemers in 1998 nog werkzaam waren. Maar ook Nokia, V&D, OAD reizen en vele andere namen hebben lang vertrouwd op het bestaande businessmodel en onvoldoende geanticipeerd op veranderende omstandigheden. Waren de aangekondigde veranderingen bij de 3 grootbanken op tijd, had de uitstroom voorkomen kunnen worden of op andere wijze plaats kunnen vinden zonder ontslagen? Heeft Achmea onvoldoende geanticipeerd op de online ontwikkelingen, de financiële wereld, de veranderingen in de verzekeringsmarkt en het veranderende consumentengedrag??


Innovatie betreft vele gebieden. De risico’s en gevolgen: een niet meer in te halen achterstand in een snel veranderende wereld als we niet anticiperen. Binnen slechts enkele jaren was Kodak gereduceerd tot een kleine speler. Terwijl de eerste digitale camera al in de jaren 80 z’n intrede deed. De markt veranderde, werk inhoud en behoeften wijzigden, vele functies zijn verloren gegaan en uiteindelijk is het bedrijf verdwenen.

Vandaag de dag doen de veranderingen in maatschappij, markt en werk zich in een nog hoger tempo voor. Spraken we in de jaren afgelopen decennia’s van een “7-jarencyclus hoog – laag conjunctuur” en daaraan gekoppeld het thema “re-organiseren”, nu en in de toekomst zal er in toenemende mate sprake zijn van periodiek "her-organiseren” (agility) gezien het hoge tempo van verandering en daarmee aanpassing aan behoeften ,arbeids- en markt(vraag).
Als consultant constateer ik in de praktijk dat veel organisaties en managers vasthouden aan het bestaande model en het vertrouwde acteren op routine. Toch is het hoog tijd om de slag te gaan maken en te anticiperen op aanstaande ontwikkelingen i.p.v. te blijven handelen en beslissen op basis van sentimenten door actuele of opgelegde omstandigheden.

Dat geldt ook voor werknemers die meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid moeten nemen i.p.v. afwachtend te zijn in waar de werkgever en de markt mee komt! Toekomstig succesvolle organisaties drijven op het vermogen om meer exponentieel te denken en te acteren dan lineair.

Voor iedereen is verandering van toepassing. Of het nu gaat om de wijze waarop we onze boodschappen doen (klantenreis), ons werk, vervoer, zorg, etc., het verandert. Denk eens aan hoe bijvoorbeeld artificiële Intelligentie van invloed is, hoe beschikbare kennis op internet behoefte invult waar voorheen een specialist of vakdeskundige voor nodig wa, hoe we voorheen inkopen deden t.o.v. heden, laat staan in de toekomst.
Door disruptie verdwijnen traditionele manieren van werken, banen waar andere voor in de plaats komen (lees ook competenties en expertises). Zo ook de marktvraag/behoefte en wijze waarop die wordt voldaan.  Waarom kopen we een afwasmachine bij Cooblue, wanneer en hoe!? Geheel ander gedrag met impact op hoe het werk daarmee ook wijzigt.

Willen wij mee blijven doen en niet "buiten de boot gaan vallen" dan dienen we ons voor te bereiden om geen achterstand op te lopen en de boot te missen.

De baan voor het leven is niet meer. De behoefte aan vrijheid en aan persoonlijke ontwikkeling, het wendbaar kunnen inspelen op omstandigheden zijn coherent aan de flexibilisering van de arbeidsmarkt en betekent een andere mobiliteit en inzetbaarheid.

De baan voor het leven is niet meer. Voortgaande automatisering, digitalisering, robotsering, datamanagement....ontwikkelingen waarin we ons niet alleen op moeten aanpassen maar ons op moeten gaan voorbereiden / ontwikkelen.

Strategie, masterplan/scenario en stapsgewijze uitvoering/implementatie.

De kloof van wat nu is naar wat moet worden richting 2020/2025 moet inzichtelijk gemaakt worden om vervolgens doelgericht overbrugd te worden en daarmee het bestaansrecht van de organisatie, werkgelegenheid en “ons zijn” te verzekeren. 

Welkom in de wereld van de 4de industriële evolutie! Welkom in het exponentiële tijdsperk!! (het tijdsperk waarin de enige manier waarop traditionele -organisaties, -banen en werknemers zichzelf opnieuw gaan moeten uitvinden en ontwikkelen, kennis, attitude en gedrag).

En mocht u over deze thema's willen spiegelen en sparren , toepasbaar maken op uw werk, team of organisatie, schroom niet daartoe contact op te nemen met ondergetekende.

Mario Kruysse

Connector I Accelerator I Facilitator I Coach


The secret of change is to focus on building the new, not on fighting the old!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten