donderdag 16 juli 2015

Veranderingen en vaardigheden

Veranderingen in organisaties vereisen andere vaardigheden van leidinggevenden en medewerkers. Onderscheid gemaakt moet worden tussen kerncompetenties (de aan de visie gerelateerde competenties) en om functie specifieke competenties. Functioneel gedrag dient daartoe vervolgens ontwikkeld te worden waardoor de verandering ingezet wordt. De ontwikkelingen in het publieke domein (provincie, gemeente, zorg & welzijn) hebben impact en vereisen aanpassing. Ongeacht of het nu gaat om fuserende ziekenhuizen, samenwerkende zorg organisaties dan wel de keten. 

Maar ook in het bedrijfsleven is nog onvoldoende aanpassingsvermogen wat impact heeft op de wendbaarheid van de organisatie inherent aan ontwikkelingen ingegeven door veelal externe omstandigheden. M.n. binnen het MKB en kleinere organisaties valt  op dit terrein veel te winnen waardoor het concurrentieel vermogen groter wordt.

Het succes van de organisatie/afdeling/team staat of valt met de competenties van de medewerkers. Competentie management verschaft uw organisatie/afdeling/team de handvatten om veranderingen te kunnen sturen en beheersen. Aan medewerkers geeft competentie management een oriƫntatie op de eigen ontwikkelingsmogelijkheden.

Afhankelijk van omstandigheden kan een verandering met beperkte investering en gericht inspanning  succesvol doorgevoerd worden waardoor het ROI zeer snel wordt terugverdiend.

Meer weten? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking en quickscan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten