vrijdag 15 augustus 2014

Aan strategie planning doen we liever niet!?

Over Strategie schrijft Wikipedia “ er bestaat geen eenduidige definitie van organisatie strategie” . Een veel gebruikte beschrijving is die van Chandler “ Strategie bepaalt de lange termijn doelen van de organisatie, maar ook de acties, middelen en mensen om de doelen te bereiken”.

Waarom hebben zo weinig organisaties een uitgewerkte Strategie? Goeie vraag!
Het antwoord dat veel ondernemers, directies en managers geven is simpel: “zij hebben geen strategisch plan , want het plan zit tussen de oren”. Blijkbaar leven we toch eerder en liever mee in de waan van de dag dan vooruitzien, vooruit werken, plannen maken en voorbereiden op de dag van morgen.

“Plannen komen toch niet uit, na een maand of wat moet je ze alweer veranderen” is een van de veel gehoord redenen. Naar het schijnt beschikt minder dan 7%  van ondernemingen in Nederland over een strategisch plan. Jammer, want naast het over het hoofd zien van mogelijke bedreigingen worden kansen ook niet gespot. En kansen pakken en mogelijkheden creëren willen we toch allemaal.

Het maken van plannen, korte -, middel -en lange termijn dwingt tot nadenken. het leidt tot sparren en spiegelen. Ingegeven door interne maar vooral externe ontwikkelingen, die leiden tot veelvuldige en ongoing veranderingen  moet je als individu ondernemend zijn …en dus vooruitkijkend ..voorbereidend op de dag van morgen…en dus plannen maken.

En niet in de vorm van een avondje plannen maken en strategie formuleren. Degenen die serieus met de toekomst bezig zijn  doen dat o.b.v. het verkrijgen van inzicht. O.a door scherpe analyse van ontwikkelingen, omstandigheden, competenties, expertises, markten, structuren, DNA, organisatie, etc. En door het sparren en spiegelen, benadering vanuit andere perspectieven en omdenken.

Vanuit het verkregen inzicht worden kansen en bedreigingen helder en kan e.e.a. uitgezet in speerpunten die vertaald worden naar doelen. Door vervolgens scenario planning en implementatie wordt pragmatisch toegewerkt naar de realisatie van de beoogde doelen.


En of het nu gaat om  de individuele carrière, afdelingsteam of organisatie, strategie is een diepgaand dialoog met jezelf, je omgeving, objectieve ervaringsdeskundigen en buitenstaanders, gericht op het bepalen en regisseren van de koers in de toekomst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten