maandag 3 april 2017

Strategie en Organisatie Ontwikkeling : Balanced Scorecard

Een heel praktisch hulpmiddel wat door mij wordt ingezet bij vraagstukken op het gebied
van strategie- en organisatie- ontwikkeling is het organisatiemodel van Kaplan en Norton: de Balanced Scorecard.

Het is een weergave van de balans in een goed functionerende organisatie. Centraal staan de visie en strategie van een organisatie. Deze worden concreet gemaakt in vier perspectieven:


* financieel perspectief (lees: winst);
* afnemersperspectief (klanten);
* interne processen (activiteiten);
* leer- en groeiperspectief (continuïteit).

Van deze vier perspectieven wordt ook de onderlinge samenhang gedefinieerd. De balanced scorecard wordt door ons met name ingezet als hulpmiddel voor managers die complexe doelstellingen hebben.




Het idee achter de balanced scorecard is dat een manager niet alleen is af te rekenen op financiële resultaten, maar dat ook andere prestaties worden meegenomen in de periodieke beoordeling. De term "balanced" komt van het feit dat verschillende factoren ook verschillend worden gewogen. Wilt u meer weten over de inzet van den Balanced Scorecard neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten