Een heel praktisch hulpmiddel wat door mij wordt ingezet bij vraagstukken op het gebied
van strategie- en organisatie- ontwikkeling is het
organisatiemodel van Kaplan en Norton: de Balanced Scorecard.
Het is een weergave van de balans in een goed functionerende
organisatie. Centraal staan de visie en strategie van een organisatie.
Deze worden concreet gemaakt in vier perspectieven:
* financieel
perspectief (lees: winst);
* afnemersperspectief (klanten);
* interne
processen (activiteiten);
* leer- en groeiperspectief
(continuïteit).
Van deze vier perspectieven wordt ook de onderlinge
samenhang gedefinieerd. De balanced scorecard wordt door ons met name
ingezet als hulpmiddel voor managers die complexe
doelstellingen hebben.
Het idee achter de balanced scorecard is dat een
manager niet alleen is af te rekenen op financiële resultaten, maar dat
ook andere prestaties worden meegenomen in de periodieke beoordeling. De
term "balanced" komt van het feit dat verschillende factoren ook
verschillend worden gewogen. Wilt u meer weten over de inzet van den
Balanced Scorecard neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten